Boykota Giriş 101: Uygulanabilir bir Boykot için Ne Yapmalısınız ve Ne Yapmamalısınız?
Coca-Cola’yı dökenleri, Starbucks’ta insanları rahatsız edenleri, Burger King’e gidenleri mi arıyorsunuz? RatatouilleNitekim iyi niyetli bir şeyi boykot etmek istiyorsanız şunu aklınızda bulundurmalısınız: Boykotun işe yaraması için milyonlarca insanın katılması, milyonlarca insanı ikna edebilmeniz için de bunu saklamanız gerekir. akılda: Bu insanlara nefret diliyle yaklaşmamalısınız.Ancak ne yaklaşım ne de söz konusu şirketler doğru.
Aslında boykot yaparak tepkinizi göstermenize gerek yok. Maalesef millet olarak hemen boykotla karşılık vermeyi düşündük. Bu etkisiz reaksiyonlar önemsizdir.
Sosyal medyada bu tür boya terk etme görüntüleri ile karşılaştığınızda, hemen olaya dalmamalısınız.
Size söylenen şirketlerin ülkeyle bağlantılı olduğu söylendi Aslında öyle olmayabilir. Üstelik X ülkesinden olması boykot edilmesi gerektiği anlamına gelmiyor. Eğer açıkça X hükümetini desteklediği ortaya çıkarsa tepki vermek mantıklı olacaktır.
Çünkü Netanyahu hükümeti ile Hamas arasındaki çatışmanın yarattığı trajediye tanık oluyoruz. İkisi de İsrail ya da Filistin halkını temsil etmiyor. Çatışmaları şu: “Her Yahudi bir katil, her Filistinli bir teröristtir.” Genelleme yapılmasına neden olmamalıdır. Mesela İsrail nüfusunun yarısı Netanyahu’dan nefret ediyor.
Boykot edilen şirketler üzerinden bir örnek verelim: Aslında Coca-Cola, Starbucks ve Burger King’in İsrail’le hiçbir ilgisi yok.
Yıl 1964: The Coca-Cola Company (TCCC) ürünlerinin şişeleme ve dağıtımına ilişkin ilk franchise İstanbul’da İMSA’ya (Has Grubu) verildi. O zamandan bu yana aslında bir Türk şirketi oldu.
Coca-Cola İçecek A.Ş.; Türkiye, Pakistan, Kazakistan, Irak, Özbekistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Ürdün, Tacikistan, Türkmenistan ve Suriye’de 10.000’e yakın çalışanıyla faaliyet göstermektedir. çok uluslu bir şirket.
Artık franchise, hisseler, yönetim kurulu gibi detaylara girersek çıkamayız. Bu şirket Kısaca İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’na kote bir Türk şirketi.
Coca-Cola’yı boykot etmek Türk ekonomisine zarar vermekten başka bir işe yaramaz; Yani etrafta dolaşmak Kendine zarar vereceksin.
Bu şirketin hissedarları arasında bile Holding aynı zamanda Togg’un da hissedarıdır. Yani Coke’u boykot etmekle Togg’u boykot etmek arasında hiçbir fark yok, her iki durumda da aynı holding etkilenecek. Kaldı ki günümüzde boykotlar bu dev şirketlere zarar veremez.
Ayrıca bu yıl devlet tarafından Coca-Cola’ya verilen teşvikler şöyle:
- Gümrük vergisi muafiyeti,
- KDV muafiyeti,
- 5 yıllık sigorta primi işveren payı,
- %60 vergi indirimi,
- %25 yatırıma katkı oranı.
Görünen o ki Türkiye Büyük Millet Meclisi, İsrail’i boykot etmek amacıyla Coca-Cola ürünlerini menülerinden çıkarmış; Bu da farklı bir çelişki.
“Ama Coca-Cola ABD’de kuruldu!” diyenler için: “O halde kolayı ABD’ye dökün.” Bunu söylemek isterdik ama boykotların hiçbir etkisinin olmadığını belirttik.
Diyelim ki şirketi kuran adama karşı öfkeniz var. Mütevazı bir eczacı 1800’lerde Coca-Cola’yı kurdu. Nereden geldiği ya da neye inandığı umurumuzda değil. Ama diyelim ki Yahudi. Sırf bu yüzden öfkelenecekseniz, bunun birinin sizden sırf Türk olduğunuz için nefret etmesinden hiçbir farkı yoktur.
İsrailliler de birbirlerinden çok farklı bireylerdir; Kimisi dindar, kimisi ateist, kimisi mevcut hükümeti destekliyor, kimisi muhalif. Tıpkı farklılıklarımız gibi.O halde sırf Hitler kurdu diye Volkswagen’e girmeyelim.
Tıpkı Coca-Cola gibi Starbucks ve Burger King gibi markalar da Durum benzer.
Peki etkili olmak için ne yapılması gerekiyor? Londra’daki protestolara bakın: 1 milyon kişi “Filistinli çocuklar ölüyor!” diye slogan atıyor. Diyerek kamuoyu oluşturuyor.
Türkiye’de ise “Kahrolsun Netanyahu hükümeti!” demek yerine “Siyonist Yahudilere ölüm!” Bunun gibi pankartlar açılabilir. Sizce Netanyahu’yu desteklemeyen Yahudiler bunları görünce ne düşünecek?
Örneğin aşağıdaki fotoğrafta 2 yıl önceki başka bir marş görülüyor Yahudileri görebilirsiniz.Netanyahu’nun Filistin halkına yönelik eylemlerini de eleştiriyorlar.
Türkiye’de zaman zaman bazı markalar boykot ediliyor. Ancak Yakında hepsi unutulacak.
Hangi markayı neden boykot ettiğini unutan insanlar tekrar o markayı kullanmaya başlıyor. Bir süre sonra Starbucks’ı boykot edenler Starbucks bardaklarla hikaye yaratacak.
Bugün birçok kişi Coca-Cola’yı boykot ediyor Birkaç ay sonra Ramazan sofrasındaMasaya bir Coca-Cola şişesi koyacağınızı biliyoruz.
Şimdi bu “boykot” kelimesinin nereden geldiğinden bahsedelim:
Aslında bir İngiliz kaptan Charles Boykot’un soyadı. Bu adam ev sahibine benziyor. Topraklarını yüksek kira karşılığında işçilere verince işçiler bir daha bu adamdan toprak kiralamamaya karar verirler; Esnaf bile ona bir şey satmıyor.
Bu organizasyon sonucunda İngiliz kaptan ortada kalmıştır. Ve daha sonra The Times gazetesi bu kelimeyi kullandığında,Zamanla “boykot” birçok dilde kendine yer bulur.
O zamanlar küçük nüfusların bu şekilde boykot yapması çok yaygındı. Bir etki yaratmak mümkündü.Günümüz dünyasında nüfus fazla, çok sayıda büyük şirket var ve bunların çoğu çok uluslu.
Boykotlar etkisiz olduğundan Londra’daki gibi büyük protestolar kamuoyunun şekillenmesinde çok daha etkili oluyor. Bunun gibi Hıristiyan, Müslüman, YahudiOnlar da aynı amaç doğrultusunda tek bir protestoda bir araya gelerek barış isteyebilirler.
Yani Stuart Little’ı Burger King’te bırakmak yerine, Starbucks’taki insanlara hakaret etmek yerine; medeni bir protesto düzenlemek ve “Her milletten ve dinden herkesin katılabileceği, barış çağrısının yapılacağı bir yürüyüş gerçekleştireceğiz.”Şunları belirten broşürler dağıtabilirsiniz:
Şimdi biriniz böyle bir yürüyüş düzenlesin ve hep birlikte katılalım.