Ekonomi

Tedarik zinciri sorunları havayollarına 2025’te 11 milyar dolardan fazlaya mal olacak

Investing.com — Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) ve Oliver Wyman Pazartesi günü yayınladıkları ortak bir çalışmada, havacılık sektöründeki tedarik zinciri zorluklarının havayollarına 2025 yılında 11 milyar dolardan fazlaya mal olabileceğini açıkladı.

“Ticari Uçak Tedarik Zincirini Canlandırmak” başlıklı rapor, yeni uçak ve parçaların üretimindeki gecikmelerin havayollarını filo planlarını yeniden değerlendirmeye ve daha eski uçakları daha uzun süre hizmette tutmaya zorladığını vurguluyor.

Dünya çapındaki ticari sipariş birikimi 2024’te 17.000’den fazla uçakla tarihi bir yüksekliğe ulaştı. Bu rakam, 2010-2019 yılları arasındaki ortalama 13.000 uçaklık seviyenin önemli ölçüde üzerinde.

11 milyar dolarlık ek maliyet dört ana faktörden kaynaklanıyor. Havayollarının daha eski ve daha az yakıt verimli uçakları işletmesinden kaynaklanan yaklaşık 4,2 milyar dolarlık fazla yakıt maliyeti bunlardan biri. Yaşlanan küresel filo nedeniyle 3,1 milyar dolarlık ek bakım maliyetleri de önemli bir faktör. Ayrıca artan motor kiralama maliyetleri 2,6 milyar dolar ve havayollarının daha fazla yedek parça stoklaması nedeniyle oluşan fazla envanter tutma maliyetleri 1,4 milyar dolar olarak hesaplanıyor.

Bu zorluklar aynı zamanda havayollarının artan yolcu talebini karşılama kabiliyetini de sınırlıyor. 2024 yılında yolcu talebi %10,4 arttı. Bu artış, %8,7’lik kapasite genişlemesini aştı ve doluluk oranlarını rekor seviye olan %83,5’e yükseltti. Yolcu talebindeki bu artış trendi 2025 yılında da devam ediyor.

IATA Genel Müdürü Willie Walsh şöyle dedi: “Havayolları, filolarını verimli bir şekilde işletmek ve büyütmek için güvenilir bir tedarik zincirine bağımlıdır. Şu anda uçaklar, motorlar ve parçalar için benzeri görülmemiş bekleme süreleri ve öngörülemeyen teslimat programları ile karşı karşıyayız. Bunlar birlikte, sadece bu yıl için maliyetleri en az 11 milyar dolar artırdı ve havayollarının tüketici talebini karşılama kabiliyetini sınırladı.”

Rapor, havacılık endüstrisinin değerlendirmesi gereken çeşitli eylemler sunuyor. Bunlar arasında satış sonrası en iyi uygulamaların açılması, tedarik zinciri görünürlüğünün artırılması, verilerden değer elde edilmesi ve onarım ve parça kapasitesinin genişletilmesi yer alıyor.

Oliver Wyman’ın Ulaşım ve İleri Endüstriler uygulamasında Ortak olan Matthew Poitras şu değerlendirmede bulundu: “Bugünün uçak filosu her zamankinden daha büyük, daha gelişmiş ve daha yakıt verimli. Ancak tedarik zinciri zorlukları hem havayollarını hem de OEM’leri etkiliyor. Herkese fayda sağlayacak tedarik zinciri performansında bir iyileşmeyi hızlandırmak için bir fırsat görüyoruz.”

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu